FRIENSTER STYLE

Rabu, 1 April 2015

Refleksi dalam Kajian Tindakan

REFLEKSI DALAM KAJIAN TINDAKAN
Amalan refleksi dalam kalangan guru adalah sangat penting sebagai asas bagi menggerakkan guru untuk menyelidik, menyiasat dan memperbaiki amalan pengajaran masing-masing. Refleksi membolehkan guru membuat perubahan, inovasi dan pembaharuan untuk tujuan penambahbaikan atau peningkatan profesionalisme guru.

DEFINISI REFLEKSI
Refleksi adalah proses di mana pengetahuan dibina berdasarkan proses mengingat kembali (secara terarah), memikir dan mempertimbangkan serta membuat penilaian terhadap pengalaman daripada perbuatan, tindakan dan amalan yang dilakukan. Oleh itu, refleksi memerlukan pertimbangan yang berhati-hati atau panjang atau pemikiran yang dibuat dengan sistematik dan rasional.

REFLEKSI DALAM PENDIDIKAN
Guru perlu menjadi pemikir yang reflektif. Guru yang baik adalah guru yang reflektif, responsif terhadap perubahan emosi dan keperluan pendidikan setiap seorang daripada pelajarnya.

TUJUAN REFLEKSI DALAM KAJIAN TINDAKAN
Refleksi dalam kajian tindakan dilaksanakan sebagai alasan untuk menggerakkan seseorang itu untuk mengkaji amalan sendiri dan seterusnya cuba membuat perubahan supaya amalan tersebut dapat diperbaiki atau dipertingkatkan. Ia bertujuan untuk guru:
                    i.            Menilai amalan pengajaran kendiri dan membaiki serta mempertingkatkannya.
                  ii.           Menilai kesesuaian strategi pengajaran dan bahan bantu mengajar (BBM) yang digunakan.
          iii.        Meningkatkan keinginan mengkaji dan memperjelaskan peranan serta nilai peribadi berkaitan secara berterusan.
                           iv.            Menghuraikan penjelasan tentang pelajar, interaksi bilik darjah serta proses pengajaran dan pembelajaran.

Refleksi dalam kajian tindakan bermanfaat untuk:
                                i.            Menjadi pengukur keperluan pelajar.
                              ii.            Meningkatkan kecekapan guru.
                            iii.            Melihat kembali matlamat pendidikan, pengajaran dan pembelajaran
                            iv.            Memilih kaedah dan bahan pengajaran yang lebih baik
                              v.            Melihat kembali dan objektif yang hendak dicapai

Menurut Dewey  (1933), sikap yang perlu ada untuk menjadi seorang yang berfikiran reflektif adalah:
                                i.            Berfikiran terbuka
                              ii.            Kesungguhan
                            iii.            Bertanggungjawab

Seseorang yang berfikiran reflektif mempunyai kesediaan melihat sesuatu masalah dari pelbagai perspektif dengan penuh kesungguhan dan tanggungjawab. Sebagai pengjkaji, soalan-soalan berikut perlu bagi memupuk fikiran reflektif sebagai suatu usaha untuk sentiasa berada di landasan yang betul sepanjang melakukan kajian tindakan.
                                i.            What am i doing?
                              ii.            Why am i doing?
                            iii.            What other way can do it?
                             iv.            How does it work?
                               v.            Can i do it again or another way?


Refleksi juga penting untuk kreativiti manusia. Ia bertujuan dan berfokus apabila diamalkan setiap hari, menjadi satu tabiat minda yang membolehkan manusia untuk terus memperbaiki dan membuat sebaik mungkin. Refleksi akan membebaskan diri daripada terperangkap dalam andaian sendiri dan bertindak terburu-buru serta membantu untuk belajar daripada kesilapan sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan