Sejarah Kajian Tindakan
Asal usul kajian tindakan selalu dikaitkan
dengan kerja-kerja Kurt Lewin (1880-1947) di Amerika Syarikat. Kurt Lewin
dikatakan sebagai orang yang mula-mula menggunakan perkataan action research
(kajian tindakan), iaitu kira-kira dalam tahun 1934. Pada pertengahan tahun
1940-an, beliau dikatakan telah membentuk teori kajian tindakan dan menjelaskan
bahawa kajian tindakan ialah:
“...proceeding in a spiral of steps, each of
which is composed of planning, action and other evaluation of the result of
action.”
(Kemmis
& McTaggert, 1990:8)
Seterusnya, Lewin menyarankan untuk memahami
dan mengubah amalan-amalan sosial tertentu, iaitu ahli-ahli sains sosial perlu
melibatkan pengamal dari dunia sosial sebenar dalam semua fasa inkuiri
(McKernan (1991). McKernan (1996), menjelaskan bahawa perkembangan kajian tindakan
di Amerika Syarikat banyak dipengaruhi oleh sejarah dan falsafah seperti
berikut:
a. Gerakan sains dalam pendidikan pada abad ke-19 dan awal abad ke-20 di mana metod saintifik telah digunakan dalam
pendidikan. Buktinya adalah melalui penulisan buku tentang penggunaan metod
saintifik dalam pendidikan oleh penulis-penulis seperti Alexander Bain, Richard
G.Boone, dan yang paling menonjol adalah buku hasil tulisan Burdette Ross
Buckingham yang bertajuk Research For Teachers.
b. Pemikiran pendidikan eksperimentalis dan progresif, terutama kerja-kerja
John Dewey yang menggunakan metod induktif saintifik penyelesaian masalah
sebagai logik untuk menyelesaikan masalah dalam bidang-bidang seperti estetika,
falsafah , psikologi dan pendidikan.
c. Gerakan dinamik kelompok dan psikologi sosial dan latihan hubungan
kemanusiaan yang bergerak dalam abad ke-19 untuk menangani masalah sosial era
tersebut melalui inkuiri sosial kualitatif. sekali lagi, gerakan ini digunakan
dalam tahun 1940-an untuk menangani masalah berkait dengan hubungan antara
kelompok, prasangka kaum dan pembangunan kaum dan pembangunan semula sosial,
kesan bahang Perang Dunia ke-2 pada masa itu. Penyelidik yang banyak terlibat
pada masa ini adalah Kurt Lewin (1880-1947).
d. Asal usul kajian tindakan selalu dikaitkan dengan kerja-kerja beliau di
Amerika Syarikat. Bagi beliau, penyelidikan yang diperlukan untuk mengkaji
amalan sosial adalah lebih sesuai dicirikan sebagai penyelidikan untuk
pengurusan sosial atau perekayasaan sosial (social engineering). Ia merupakan
satu jenis kajian tindakan yang meneliti keadaan dan kesan pelbagai bentuk
tindakan sosial. Asas kepada model Lewin adalah penyelidikan mengandungi
gelungan tindakan termasuk analisis, pengumpulan fakta, konseptual, perancangan,
pelaksanaan dan penilaian tindakan.
e. Tahun 1950-an dan 60-an, kajian tindakan digunakan dalam penyelidikan
industri yang berkembang dalam kalangan penyelidik di Massachusetts Institute
of Technology di Amerika dan di Tavistock Institute di United Kingdom.
f. Aktiviti perkembangan kurikulum rekonstruksionis pasca parang di Amerika
Syarikat melibatkan penulis-penulis rekonstruksionis sosial pasca perang
menerajui dan mempopularkan penggunaan kajian tindakan dalam pendidikan.
g. Stephen Corey (Corey, 1953) adalah penulis yang menerajui gerakan ini dan
beliau percaya kajian tindakan boleh mengubah dan meningkatkan amalan kurikulum
secara signifikan sebab pengamal sendiri menggunakan hasil kajian dalam kajian
dan amalan mereka.
Di United Kingdom, kajian tindakan berkembang
dalam pembaharuan kurikulum serta perkembangan profesionalisme dalam pengajaran
(Elliott, 1991) dan di Australia, kajian tindakan berkembang dalam
gerakan-gerakan ke arah perancangan kurikulum secara kolaboratif (Kemmis,
1990).
Di
Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
telah berusaha bersungguh-sungguh untuk meningkatkan lagi perkembangan
kajian tindakan EPRD telah pun memulakan inisiatif untuk membudayakan kajian
tindakan di sekolah melalui aktiviti Penyelidikan Pendidikan yang diletakkan di
bawah Programme for Innovation, Excellence and Research (PIER) - sub program 4. Program ini telah bermula pada
tahun 1993 hingga 1996 di bawah tajaan bank dunia.
Program
ini dimulakan dengan mengadakan kursus-kursus kajian tindakan kepada guru di seluruh
Malaysia serta menyediakan peruntukan untuk menjalankan projek kajian tindakan
di sekolah-sekolah. Setakat tahun 1998, terdapat sebanyak 741 projek kajian
tindakan (Madzniyah, 1998), berjaya
dilaksanakan oleh guru-guru sepanjang program PIER.
Kementerian
Sains, Teknologi dan Alam Sekitar di bawah
program Kesedaran Sains telah memberi penekanan kepada kajian tindakan
dengan memberikan peruntukan khas kepada EPRD dari tahun 1998 hingga 2000 untuk
membolehkan aktiviti kajian tindakan dilaksanakan. Sehingga kini, telah banyak
kajian tindakan dijalankan oleh guru di sekolah dan hasil kajian tindakan telah
dilaporkan dalam konvensyen kajian tindakan yang diadakan setiap tahun anjuran
Jabatan Pendidikan Negeri.
Titanium Athletics - ITIAN ARTICLES
BalasPadamThe TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN titanium dive watch TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN ecm titanium TIGERIAN titanium block TIGERIAN TIGERIAN 2020 escape titanium TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN babyliss titanium flat iron TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN TIGERIAN