FRIENSTER STYLE

Rabu, 1 April 2015

PERINGKAT MELAKUKAN REFLEKSI DALAM KAJIAN TINDAKAN
Dalam sesuatu kajian tindakan, refleksi boleh dilakukan sepanjang masa. Walau bagaimanapun, refleksi perlu dilakukan dalam tiga peringkat yang penting iaitu peringkat sebelum kajian, semasa kajian dan selepas kajian.

Peringkat Sebelum Kajian
sebelum kajian tindakan dimulakan, amalan yang telah dilakukan perlu diingat kembali dan direnungkan. Perlu difikirkan apakah masalah dalam amalan tersebut, mengapakah ia berlaku dan bagaimana masalah itu boleh ditangani. Analisis amalan tersebut dan fikirkan tindakan yang bersesuaian yang perlu dilakukan supaya amalan itu boleh diperbaiki. Apakah strategi yang sesuai boleh digunakan dan bagaimanakah menggunakannya adalah perkara yang juga penting difikirkan dalam peringkat ini. Persoalan-persoalan ini dapat membantu pengkaji dalam menggubal objektif kajian.

Peringkat Semasa Kajian
Semasa pengumpulan dan penganalisisan data, refleksi perlu dilakukan. Pada peringkat ini perlu disemak adalah strategi yang difikirkan sebelum ini sesuai digunakan untuk mengumpul data. Sekiranya tidak sesuai, strategi yang lain boleh digunakan. Dalam masa yang sama, perlu difikirkan kaedah yang sesuai untuk menganalisis data supaya objektif kajian dapat dicapai.

Peringkat Selepas Kajian
Refleksi sangat penting dilakukan selepas menjalankan kajian tindakan. Perubahan yang berlaku terhadap amalan sebelum perlu di sintesis. Nilai kembali kesan tindakan yang telah diambil supaya rumusan boleh dilaksanakan dan tindakan susulan boleh dirancang. Refleksi pada peringkat ini akan melengkapkan gelung kajian tindakan yang pertama. Sama ada perlu beralih kepada gelung kajian tindakan yang seterusnya bergantung pada refleksi pada peringkat ini.







HASIL REFLEKSI
  • Memberi pengkaji kefahaman baharu tentang kejayaan atau kegagalan beliau terhadap pengajaran dan pembelajaran.
  • Membantu pengkaji memahami mengambil tindakan pemulihan atau pengayaan terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Membantu pengkaji memahami persekitaran keseluruhan proses pengajaran dan pembelajaran.
  • Merubah persepsi pengkaji terhadap diri, sikap dan pengetahuan tentang bidang, teknik, pendekatan, strategi dan juga kemahiran.
  • Menjadikan pengkaji lebih peka, sentiasa positif dan percaya kepada sesuatu yang sentiasa boleh diubah, dibaiki dan dipertingkatkan seiring dengan perubahan sama ada dari aspek persekitaran, bilik darjah, pelajar, pentadbir atau pengurusan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan