Proses pengumpulan data
Ia melibatkan proses iaitu di mana dan
bagaimana data hendak di kumpul, membuat pemerhatian terhadap sesuatu yang
sedang berlangsung, merekod, mengumpul, memilih, mengasing data dan memahami bila ia akan digunakan.
Proses ini adalah bertindih-tindih, pengkaji perlu sentiasa merujuk kepada
persoalan dan objektif kajian. dalam proses mengumpul data, pemantauan tindakan
atau amalan yang dilakukan oleh pengkaji adalah suatu yang penting daripada hanya
mengambil data. Ia melibatkan beberapa perkara seperti berikut:
- Mengumpul data berkaitan amalan atau tindakan yang dapat didokumenkan dengan jelas untuk menyatakan apa yang sebenarnya berlaku.
- Data di interpretasi untuk membolehkan pengkaji dapat memperihalkan jangkaan penjelasan mengenai apa yang berlaku.
- Pengkaji perlu menilai apa yang telah dilakukan untuk membuat perancangan bagi tindakan selanjutnya.
Memantau amalan dan tindakan bermakna menjana
data sebagai asas kepada proses proses refleksi dan penilaian terhadap apa yang
berlaku dan merancang tindakan selanjutnya, ia adalah prinsip kepada kajian
tindakan yang dibincangkan dalam unit-unit sebelum ini. Sebahagian daripada
tindakan tersebut adalah tindakan pengkaji sendiri dan sebahagian lagi dilakukan
oleh orang lain.
Amalan dan tindakan yang dilakukan adalah
tumpuan kepada keseluruhan proses pengumpulan data. Ia adalah amalan dan
tindakan yang melambangkan sama ada pengkaji komited kepada nilai peribadi dan
bidang profesional. Ia diambil oleh pengkaji untuk mencapai persoalan dan
objektif kajian yang dibina oleh pengkaji sendiri. Pengkaji memerlukan satu
cara yang sistematik dalam mengumpul data. Data yang di kumpul berguna kerana
ia dapat membantu memberikan gambaran keseluruhan bagi sesuatu kajian.
KAEDAH UTAMA PENGUMPUL DATA
Kaedah untuk mengumpul data perlulah sesuai
dengan objektif kajian. antara kaedah yang boleh digunakan ialah:
- Pemerhatian
- Temu bual
- Data dokumen
- Soal selidik
- Ujian
- Senario
- Catatan jurnal
PEMERHATIAN
Pemerhatian ialah proses meneliti, melihat
berdasarkan objektif yang dibina, situasi atau kejadian secara kritikal. Ia
sesuai digunakan untuk mengamati tingkah laku pelajar berdasarkan objektif atau
pemboleh ubah berdasarkan objektif kajian. pelaksanaannya adalah secara
sistematik kerana semasa pengkaji membuat pemerhatian dalam masa yang sama
perlu membuat kajian lapangan. Nota lapangan ini adalah hasil pemerhatian yang
dilakukan oleh pengkaji. Ia boleh dalam bentuk nota deskripsi, peta minda atau
di rekod oleh pengkaji dengan menggunakan pita rakaman. Pemerhatian
dilaksanakan dengan membuat catatan tentang apa yang berlaku semasa proses
pengajaran dan pengajaran.
Senarai
semak perlu disediakan sebelum pemerhatian dilakukan supaya lebih berstruktur.
Pemerhatian boleh juga dilakukan dengan menggunakan pita rakaman video, pita
rakaman audio, kamera atau telefon bimbit yang mempunyai fungsi merakam video
dan audio. Ia mestilah dilakukan dengan sebaik mungkin dan pengkaji tidak boleh
terpengaruh dengan tingkah laku subjek semasa menjalankan pemerhatian.
Data
pemerhatian merupakan sumber yang penting untuk melengkapkan maklumat yang
diperoleh melalui pengutipan data dengan kaedah yang lain. Melalui pemerhatian,
banyak maklumat dapat diperoleh dengan lebih cepat. Penyediaan soalan sebelum
melakukan pemerhatian adalah penting kerana menerusi soalan-soalan pemerhatian,
pengkaji dapat mengumpul banyak maklumat ke atas masalah. Semasa membuat
pemerhatian, catatan akan di rekod menggunakan borang pemerhatian dan ia boleh
dilakukan dalam dua cara iaitu:
i.
Rekod pemerhatian secara berstruktur
ii.
Rekod pemerhatian secara tidak berstruktur
Pemerhatian Berstruktur
Ia adalah pemerhatian secara bersemuka. Hasil
pemerhatian dapat dilihat secara terus d dalam bilik darjah. Aspek yang
diperhatikan dikenal pasti terlebih dahulu. Pengkaji memerhati, mendengar dan
merekod maklumat berdasarkan set aktiviti yang telah dikenal pasti. Pemerhatian
berstruktur dilakukan dengan menggunakan senarai semak yang telah dibina
berdasarkan objektif kajian. dalam pemerhatian berstruktur, pengkaji telah
jelas mengenai aspek-aspek yang hendak dipatuhi. Untuk tujuan tersebut,
pengkaji perlu menyediakan kod bagi perkara yang hendak diperhati.
Pelajar
|
Skala
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
%
|
|
Aida Binti Mad
|
||||||
Mastura Binti Hasan
|
Pemerhatian Tidak Berstruktur
Pemerhatian tidak berstruktur dilakukan tanpa
merujuk kepada set aktiviti atau aspek yang telah dikenal pasti secara khusus.
Namun begitu, pengkaji perlu menentukan fokus pemerhatian, iaitu perlakuan
guru, tingkah laku pelajar, bahasa badan semasa pengajaran dan pembelajaran,
seorang pelajar atau sekumpulan pelajar dan pergerakan dalam bilik darjah.
Pengkaji juga perlu menentukan tingkah laku yang ada kaitan dengan isu yang
dikaji. Pada mulanya, pengkaji mungkin tidak tahu apa yang hendak dikaji namun
selepas membuat pemerhatian, barulah pengkaji mendapat maklumat. Pengkaji bebas
mencatat mengikut kesesuaian mereka.
Merekod Pemerhatian
Pemerhatian boleh direkod ketika sedang
mengajar. Namun begitu, kaedah ini mungkin menyusahkan kerana guru tidak
mungkin dapat menjadi pemerhati dalam masa yang sama perlu berhubung sepenuhnya
dengan proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji boleh membuat catatan dan
refleksi. Cara ini mungkin lebih baik dalam kaedah catatan lapangan kerana
pengkaji merekod pemerhatian selepas sesi persekolahan.
Senarai Semak Pemerhatian
Pengkaji perlu menyediakan senarai semak
sebelum pemerhatian dibuat. Senarai semak pemerhatian boleh digunakan dalam
proses pengumpulan data. Pemerhatian dilakukan bersama dengan senarai semak
agar pemerhatian dan pengumpulan data berfokus. Kompilasi data yang begini
boleh digunakan untuk mengumpul data terkini atau mengesahkan sesuatu
perlakuan. Senarai semak yang dibuat mestilah mempunyai integriti, keesahan,
nilai dan relevan terhadap isu untuk data yang hendak dikumpulkan.
Pembinaan Senarai Semak untuk Pemerhatian
- Kenal pasti perkara yang hendak diperhatikan.
- Apakah aspek-aspek dan tentukan kriteria untuk aspek tersebut. Pastikan ia menjelaskan perlakuan yang hendak diperhatikan. Semak kriteria aspek dengan standard yang telah ditentukan.
- Reka alat untuk mengumpul data. Gunakan alatan semasa membuat pemerhatian.
- Jadualkan data senarai semak yang telah dikumpulkan.
TEMU BUAL
Kaedah temu bual adalah kaedah pengutipan dat
yang melibatkan interaksi bersemuka antara penyelidik dengan responden. Temu
bual juga boleh dilaksanakan melalui telefon. Temu bual ialah kaedah terbaik
untuk mendapatkan maklumat daripada informan secara mendalam. Informan bagi
temu bual terdiri daripada pelajar, rakan sejawat, pihak pentadbir dan ibu
bapa. Mereka perlu ditemu bual untuk mengetahui persepsi, pendapat dan sikap
mereka terhadap kajian yang dijalankan. Temu bual boleh dilakukan secara
individu atau berkumpulan kecil. Temu bual perlu dijadikan transkripsi,
kategori dan tema.
Jenis-jenis Temu Bual
- Temu bual secara informal – berbual atau bersoal jawab secara tidak formal tentang masalah yang dihadapi.
- Temu bual secara semi berstruktur – soalan utama disediakan dan soalan susulan berdasarkan jawapan informan.
- Soalan berstruktur – sediakan soalan yang jelas kepada permasalahan yang hendak dikaji.
DATA DOKUMEN
Pengumpulan data melalui dokumen dapat
memberikan maklumat yang relevan kepada isu dan masalah yang dikaji. Dokumen
adalah sumber paling mudah kepada pengkaji kerana maklumat yang dikehendaki
telah sedia ada dan ia boleh memberi maklumat yang berguna dan boleh menjadi
bukti kepada perkara yang hendak dikaji. Kebiasaannya data dokumen adalah dalam
bentuk manuskrip yang dapat menjelaskan makna (perkara yang hendak dikaji)
secara lebih mendalam, teliti dan sistematik. Penyelidik harus sentiasa membuat
semakan bagi mengumpulkan maklumat yang betul. Contoh dokumen yang boleh digunakan
ialah:
- Diari atau jurnal, kertas peperiksaan dan ujian.
- Tugasan dan latihan pelajar
- Transkripsi jawapan peperiksaan atau ujian
- Catatan minit mesyuarat
- Bahagian-bahagian di dalam buku teks, modul atau buku rujukan
- Keputusan peperiksaan bulanan, semester dan peperiksaan awam
- Buku teks dan buku rujukan
- Rekod pencapaian
- Sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran
- Buku rancangan mengajar harian
- Kertas peperiksaan dan ujian bulanan
- Gambar foto
- Minit mesyuarat panitia
- Jadual kedatangan murid
Sampel kerja pelajar seperti latihan khusus,
projek, tugasan, jawapan peperiksaan boleh dijadikan sumber maklumat untuk
melihat perkembangan pelajar.
SOAL SELIDIK
Soal selidik kerap digunakan oleh pengkaji.
Cara ini paling mudah untuk memperoleh data yang diperlukan bagi membolehkan
pengkaji mengetahui keadaan sebenar tentang isu-isu pengajaran dan
pembelajaran. Soal selidik yang dibina mestilah menepati objektif atau masalah
yang dikaji. Soal selidik yang dibina mestilah menepati objektif atau masalah
yang dikaji. Bentuk soalan adalah terdiri dari:
- Soalan tertutup
- Skala Likert
- Soalan terbuka
UJIAN
Ujian merupakan kaedah yang digunakan untuk
mengutip data bagi menilai dan mengesan kefahaman pelajar terhadap sesuatu
pelajaran yang telah dipelajari. Ia boleh dijalankan secara lisan atau
bertulis. Ujian digunakan untuk membandingkan prestasi pelajar sebelum dan
selepas sesuatu ujian dilakukan. Terdapat dua jenis ujian iaitu ujian pra dan
ujian pos. Kedua-dua set soalan mestilah berbeza. Suasana kedua-dua mestilah
tidak terlalu berbeza. Keputusan yang diperoleh daripada ujian boleh menjadi
satu indikator yang baik tentang pencapaian atau penguasaan terhadap sesuatu
kemahiran atau pengetahuan yang telah diajar kepada pelajar. Jika keputusan
ujian pos menunjukkan peningkatan yang signifikan berbanding ujian pra, maka
objektif kajian tercapai.
SENARIO
Senario ialah pengumpulan data berdasarkan
situasi yang dialami oleh pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
CATATAN JURNAL
Catatan jurnal adalah rekod yang anda simpan
untuk mencatat dan merekod tindakan, amalan dan refleksi terhadap tindakan dan
amalan. Dalam catatan jurnal juga direkodkan refleksi semasa mengumpul data dan
apa yang dapat dipelajari oleh pengkaji. Ia sangat bermakna untuk membezakan
dan turut memperjelaskan dan memperihal tindakan pengkaji.
CABARAN DALAM PROSES PENGUMPULAN DATA
Pengkaji perlu sentiasa menyusun, mengasing
dan menyimpan data. Data yang di kumpul adalah untuk tujuan mendapatkan
bukti-bukti terhadap kajian yang dilakukan. Proses pengumpulan data mungkin
mengambil masa yang panjang. Pengkaji perlu mempunyai rekod yang lengkap dan
arif mengenai lapangan di mana data di kumpul. Pengkaji juga mungkin sukar
untuk mendapatkan kerjasama daripada informan dan terlibat dengan perkara yang
mengekang proses pengumpulan data. Hal ini demikian kerana, ada kalanya data
yang di kumpul sangat berguna dan ada data yang di kumpul terlalu banyak dan
tidak berfokus. Teknik penyimpanan data yang pelbagai perlu lebih sistematik
bagi memastikan data boleh diulang semak dan boleh diambil untuk tujuan kesahan
dan kebolehpercayaan kajian.
salam.boleh saya tahu cikgu rujuk dimana maklumat ini?
BalasPadamFish
BalasPadamTerima kasih Dr Zul atas perkongsian ilmu. Ianya amat membantu saya yang sedang menyiapkan penulisan kajian tindakan. Terima kasih sekali lagi
BalasPadamTq.. Sangat membantu
BalasPadamtq very helpful for noob
BalasPadam